با توجه به سهم بالای ارزش‌افزوده بسته‌بندی در صنایع غذایی مطرح شد

لزوم اتخاذ سیاست دولتی در بسته‌بندی محصولات ملی

 محمدحسن سیدزاده - گروه صنعت: توسعه و ارتقای صنعت موادغذایی به سرنوشت صنعت بسته‌بندی گره خورده است به نحوی که این صنعت سهم بالایی از ارزش‌افزوده را در صنایع غذایی به خود اختصاص داده و به گفته کارشناسان قبل از کیفیت و قیمت، رکن مهم انتخاب کالا محسوب می‌شود.

در طول سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف صنایع غذایی ازجمله لبنیات، ماکارونی، روغن و شیرینی و شکلات شاهد پیشرفت‌های خوبی در بخش بسته‌بندی بوده‌ایم که موجب شده همین صنایع جزو صنایع برتر مواد غذایی از نظر تولید و صادرات نیز قرار گیرند اما ضعف در بسته‌بندی محصولات ملی همچون زعفران، خرما، پسته و... که بخش اعظمی از صادرات کشور را به خود اختصاص می‌دهد، باعث شده تا این محصولات‌ها به‌صورت فله‌ای به کشورهای صاحب‌نام در عرصه بسته‌بندی صادر و با بسته‌بندی و نشان(برند)های خارجی در دنیا توزیع شده و سهم بالای ارزش‌افزوده آن نصیب این کشورها شود.
به همین منظور کارشناسان تاکید دارند با توجه به پیشرفت‌های انجام‌شده در صنعت بسته‌بندی و رفع محدودیت‌های بین‌المللی، لزوم اتخاذ یک سیاست نظارتی از سوی دولت برای افزایش ارزش‌افزوده و حفظ نشان(برند) اصیل ایرانی در این محصولات به خوبی احساس می‌شود؛ به همین منظور صمت در گفت‌وگو با صاحب‌نظران صنعت مواد غذایی به بررسی تاثیرات این صنعت بر مواد غذایی و راهکارهای ارتقای این بخش پرداخته است.


بسته‌بندی؛ عرصه رقابت در صنایع مواد غذایی
ابوالحسن خلیلی، عضو کانون صنایع غذایی ایران در گفت‌وگو با صمت درباره تاثیر بسته‌بندی در تولید صنایع غذایی گفت: در صنایع غذایی نخستین نکته‌ای که توجه مشتری را به خود جلب می‌کند نوع بسته‌بندی محصول است به همین دلیل بخش بزرگی از رقابت در صنایع غذایی به بسته‌بندی محصولات برمی‌گردد. بنابراین در سال‌های اخیر شاهد رشد تنوع و کیفیت بسته‌بندی صنایع غذایی هستیم. خلیلی با تاکید بر اینکه بسته‌بندی می‌تواند همراه کیفیت و قیمت عامل اثرگذاری برای انتخاب محصول باشد اظهارکرد: به همین دلیل یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های دنیا نمایشگاه بسته‌بندی است که هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود و تمام تولیدکنندگان با حضور در این نمایشگاه با آخرین فناوری‌های روز آشنا می‌شوند. عضو کانون صنایع غذایی ایران با بیان اینکه صنعت بسته‌بندی ایران در سال‌های اخیر توانسته خود را به دانش روز دنیا برساند، افزود: با این وجود از آنجایی که بسته‌بندی با فناوری در ارتباط است و سرعت تغییر فناوری نیز بالاست به همین دلیل ممکن است در برخی از بخش‌ها با کمی ضعف روبه‌رو باشیم. وی در ادامه تصریح کرد: نشان(برند)های بزرگ کشور همواره یکی از نقاط توجه‌شان به موضوع بسته‌بندی است به همین دلیل این موضوع در این واحدها به روز است اما درحال‌حاضر در تولیدات منطقه‌ای و استانی برخی از واحدهای صنعتی دچار ضعف هستند و این واحدها به دلیل آنکه بازار محدودی دارند توجه چندانی به این موضوع ندارند.


ضعف بسته‌بندی در تولیدات محصولات ملی
خلیلی با تاکید بر اینکه بسته‌بندی علاوه بر جذابیت‌های بازاریابی بر ماندگاری و عمر محصول نیز موثر است افزود: به‌طور مثال در صنعت ماکارونی، روغن، لبنیات، شیرینی و شکلات از آخرین بسته‌بندی‌های روز دنیا استفاده می‌شود. در محصولات باغی نیز در طول سال‌های اخیر فعالیت‌هایی در زمینه بسته‌بندی انجام و از رشد قابل توجهی برخوردار شده است. بنابراین سهم بسته‌بندی برای ایجاد ارزش‌افزوده در محصول با توجه به نوع محصول متفاوت است اما به طور کلی سهم بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. عضو کانون صنایع غذایی ایران درباره لزوم تقویت صنعت بسته‌بندی در تولیدات محصولات ملی گفت: از آنجایی که محصولات ملی همچون زعفران، پسته، خرما و... به صورت فراگیر به سراسر دنیا صادر می‌شود بازاریابی برای این محصولات با کمی سختی همراه است به همین دلیل بازارهای صادراتی ایران به واسطه کشورهای صاحب‌نام در صنعت بسته‌بندی حفظ شده است. وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و محدودیت‌ها در مراودات تجاری نیز به گسترش این موضوع دامن‌زده افزود: محدودیت‌های تجاری باعث شده تا در سال‌های اخیر محصولات ملی ایران بیشتر به‌صورت فله‌ای به کشورهای مطرح در بسته‌بندی صادر و با بسته‌بندی محصولات در آن کشورها با نشان(برند)های خارجی در بازارهای صادراتی عرضه شود؛ البته با توجه به فضای پساتحریم امیدوار هستیم با رفع موانع تجاری و ارتقای ماشین‌آلات بسته‌بندی شاهد بهبود بسته‌بندی در این بخش نیز باشیم. وی با تاکید بر اینکه در این محصولات نیازمند اعمال یک سیاست متمرکز از سوی دولت هستیم گفت: این سیاست نباید بر مبنای دخالت دولت در صادرات باشد بلکه نیازمند یک نگاه سیاست نظارتی متمرکز هستیم تا موجب نشان(برند)سازی در تولیدات محصولات ملی شود و ارزش‌افزوده بیشتری را برای کشور ایجاد کند.


ویژگی‌های بسته‌بندی مناسب
آرمان خالقی، عضو خانه صنعت، معدن و تجارت و مشاور مدیرعامل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیرینی و شکلات کشور در گفت‌وگو با صمت درباره اهمیت صنعت بسته‌بندی در صنایع غذایی گفت: هر کالایی با بسته‌بندی خود باید سلامت و کیفیت خود را تا زمانی که به‌دست مشتری می‌رسد، تضمین کند و در عین حال از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون در صنعت بسته‌بندی دچار ضعف هستیم افزود: بسیاری از کالاها برای رقابت در عرصه جهانی نیاز به بسته‌بندی مناسبی دارند تا نسبت به برانگیختن انگیزه در مشتری موثر واقع شوند. بر این اساس لازم است به تمامی عوامل موثر در بسته‌بندی ازجمله طراحی، مواد مصرفی، جنس، رنگ، نوع و مقاومت بسته توجه شود تا مورد پسند مشتری نیز واقع شود. وی در ادامه افزود: بی‌شک آنچه در ابتدا مشتری را نسبت به کالایی جذب می‌کند، بسته‌بندی آن خواهد بود و در مرحله دوم است که مشتری سراغ کیفیت و قیمت محصول می‌رود. بنابراین به‌روز بودن صنعت بسته‌بندی با هدف ماندگاری محصولات صنایع ایران در بازارهای جهانی از موارد ضروری است که باید مورد توجه قرارگیرد.


ماشین‌آلات و طراحی، ضعف اصلی بسته‌بندی
عضو خانه صنعت، معدن و تجارت مهم‌ترین مشکل اصلی صنعت بسته‌بندی ایران را در بخش ماشین‌آلات عنوان و تصریح کرد: ایران هنوز نتوانسته در زمینه فناوری ساخت ماشین‌آلات بسته‌بندی‌های روز دنیا آنطور که باید جایگاه خود را پیدا کند و همین امر باعث شده تا صنعت بسته‌بندی کشور در حد بسته‌بندی‌های ساده و معمولی و تنها برای مصرف داخل باقی بماند و نتواند مطابق با سلیقه و دانش روز پیشرفت کند. از سوی دیگر دسترسی صنایع داخل به سازندگان ماشین‌آلات بسته‌بندی روز دنیا نیز به دلیل مشکلات تحریم‌ها به سادگی امکانپذیر نبوده است. خالقی با اشاره به نقش مهم طراحان صنعتی و هنرمندان در ایجاد خلاقیت در بسته‌بندی‌های مواد غذایی اظهارکرد: یکی از دلایل عقب‌ماندگی صنعت بسته‌بندی در کشور، نبود ارتباط بین هنرمندان و صنعت بسته‌بندی است. به عبارت دیگر هنرمندانی که بتوانند با مباحث روان‌شناختی فروش، سلیقه مشتری را به خود جلب کنند، وجود ندارند و نکته حائز اهمیت برای رقابت در عرصه جهانی، رعایت استانداردهای جهانی در ابعاد، مقاومت، چیدمان و حتی سهولت در باز و بسته شدن بسته‌بندی‌هاست. وی در ادامه افزود: درحال‌حاضر در بحث بسته‌بندی صنعت غذایی محصولاتی همچون زعفران، زیره، پسته و میوه دچار غفلت هستیم و سال‌هاست میوه‌های ایرانی در جعبه‌های ۲۰ کیلویی صادر و در خارج از کشور با بسته‌بندی‌های مرغوب‌تر و با قیمت بیشتر عرضه می‌شود.


لزوم پیوستن ایران به سازمان جهانی بسته‌بندی
عضو خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید خرما در ایران به‌عنوان یکی از محصولاتی که بیشترین سهم تولید در دنیا را به خود اختصاص داده اظهار کرد: در صنعت خرما با توجه به اینکه توان تولید بالایی در کشور وجود دارد اما هنوز نتوانسته‌ایم صنعت خرما را در چارچوب یک بسته‌بندی آبرومند به دنیا عرضه کنیم. با توجه به چنین شرایطی، عضویت ایران در سازمان بسته‌بندی جهانی می‌تواند برای این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. خالقی با اشاره به اینکه پیوستن ایران به پروتکل سازمان جهانی بسته‌بندی علاوه بر حمایت‌های معنوی مانع از برخی کپی‌کاری‌ها و کج‌سلیقگی‌های برخی صنعتگران می‌شود گفت: هم‌اکنون در ایران به دلیل رعایت نکردن قانون کپی‌رایت، بحث مالکیت معنوی نشان(برند)های صنعتی قابل پیگیری نیست که پیوستن ایران به پروتکل سازمان جهانی بسته‌بندی می‌تواند در اجرای این قانون موثر باشد تا تولیدکنندگان نتوانند به راحتی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای بسته‌بندی‌های خارجی را کپی کنند که به‌طور قطع این امر موجب بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بیشتری در این صنعت می‌شود و رونق صنعت بسته‌بندی را در پی خواهد داشت. بنا بر این گزارش، با توجه به پیشرفت‌های انجام‌شده در این صنعت امید می‌رود در آستانه رفع تحریم‌ها و سهولت در دسترسی به ماشین‌آلات مدرن روز بسته‌بندی، دولت سازوکار نظارتی را برای جلوگیری از صادرات محصولات ملی به‌صورت فله‌ای وضع کند تا ضمن صادرات با نشان(برند) ایرانی شاهد رشد ارزش‌افزوده در کشور باشیم.

 

http://www.smtnews.ir/industry/14891-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85- %D8%A7%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B0-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%84%DB%8C.html 

منبع : تولید ملی ـ افتخار ملی |ماشین‌آلات و طراحی، ضعف اصلی بسته‌بندی - گسترش صمت 94/8/16
برچسب ها : بسته‌بندی ,صنعت ,غذایی ,صنایع ,محصولات ,توجه ,صنعت بسته‌بندی ,صنایع غذایی ,نشان برند ,مواد غذایی ,سال‌های اخیر ,سازمان جهانی بسته‌بندی ,کانون